13 دسامبر 2023- مطالعه اخیراً منتشر شده در JAMA Pediatrics نشان می دهد که نوجوانان چاق ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری مزمن کلیوی در اوایل بزرگسالی باشند.

این مطالعه ی کوهورت روی 593660 نوجوان نشان داد که شاخص توده بدنی بالا (BMI) در اواخر نوجوانی با بیماری مزمن کلیوی زودهنگام (CKD) مرتبط است و با افزایش شدت چاقی، این خطر افزایش می‌یابد. این خطر همچنین در افراد به ظاهر سالم با BMI طبیعی بالا و قبل از 30 سالگی، مشاهده شد.

نرخ چاقی در نوجوانان افزایش یافته است، با وجود این، اطلاعاتی در مورد عواقب زودهنگام کلیوی وجود ندارد. برای پر کردن این شکاف دانش، محققان به ارزیابی ارتباط بین BMI نوجوانان و بیماری مزمن کلیوی زودهنگام در بزرگسالان جوان (سن کمتر از 45 سال) پرداختند.CKD  زودهنگام، به عنوان مرحله 1 تا 2 CKD با افزایش متوسط یا شدید آلبومینوری با نرخ فیلتراسیون گلومرولی تخمینی(eGFR) 60 میلی لیتر در دقیقه / 1.73 متر مربع یا بالاتر تعریف شد.

محققان داده‌های غربالگری ارزیابی‌های پزشکی اجباری نوجوانان را با داده‌های ثبت CKD در سیستم مراقبت بهداشتی ملی مرتبط کردند. این شامل نوجوانان 16 تا 20 ساله بود؛ اطلاعات سلامت کسانی که متولد 1 ژانویه 1975 به بعد بودند؛ برای خدمت سربازی اجباری ارزیابی و برای بیمه ثبت شده بود. افراد مبتلا به اختلال قند خون، فشار خون بالا، آلبومینوری، آسیب شناسی کلیه، یا از دست دادن داده هایشاخص توده ی بدنییا فشار خون، از مطالعه حذف شدند.

شاخص توده ی بدنی، بر اساس وزن (به کیلوگرم) تقسیم بر مجذور قد (بر حسب متر مربع) و بر اساس صدک های همسان با جنسیت و سن بر اساس معیار مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده(CDC) محاسبه شد. پیگیری در زمان ارزیابی پزشکی یا 1 ژانویه 2000 (هر کدام که آخرین اتفاق افتاد) آغاز شد و با شروع زودهنگام CKD، یا مرگ، یا آخرین روز بیمه شده یا 23 اوت 2020 (هر کدام که اول بود)، پایان یافت.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

· از 629168 نوجوان مورد ارزیابی، 593660 نفر (میانگین سنی هنگام ورود به مطالعه، 17.2 سال؛ 54.5% مرد) در تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

· طی یک میانگین پیگیری 13.4 سال برای مردان و 13.4 سال برای زنان، 0.3 درصد بهCKD زودهنگام مبتلا شدند.

· در بین مردان، نسبت خطر تعدیل شده برای نوجوانان باBMI طبیعی بالا 1.8، برای افراد دارای اضافه وزن 4.0، برای افراد دارای چاقی خفیف 6.7 و برای افراد دارای چاقی شدید 9.4 بود.

· در میان زنان، نسبت خطر برای افراد دارایBMI طبیعی بالا 1.4، برای افراد دارای اضافه وزن 2.3 ، برای افراد دارای چاقی خفیف 2.7 و برای افراد دارای چاقی شدید 4.3 بود.

· زمانی که گروه محدود به افرادی بود که در نوجوانی به ظاهر سالم بودند، زمانی که افراد تا سن 30 سالگی مورد بررسی قرار گرفتند، یا کسانی که در پایان دوره پیگیری فاقد دیابت و فشار خون بالا بودند، نتایج مشابه بود.

محققان اظهار کردند: این یافته ها بر اهمیت کاهش میزان چاقی نوجوانان و مدیریت عوامل خطر بیماری کلیوی در نوجوانان با شاخص توده بدنی بالا تأکید می کند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/pediatrics-neonatology/news/adolescent-obesity-major-risk-factor-for-early-chronic-kidney-disease-in-young-adulthood-jama-121521